Litteraturaftonen i Barösund går av stapeln 20.7. kl 16 – 19 på Wallhalla.
I år handlar det om mänskliga relationer, om minne, sorg, kärlek, längtan och förändring – teman som i varje tid har olika villkor. Det handlar också om drabbande, oförklarliga och outhärdliga livshändelser: i Susanne Ringells Att avskalas ett liv det sorgeår som tar vid när hon hittar sin man sedan 40 år död. En allt famnande sorg drar henne nedåt. Händelseförloppen är tunga, Ringells prosa levande.
Kvinnors livsvillkor och val beskrivs av Anna Lindholm Husmödrar och feminister. Mormor och farmor på 1950-talet är oklanderliga husmödrar som ändå skapar egna rum. Farmor läser mycket och sover länge. För mormor blir förvärvsarbete en viktig tid i livet. Följande generation startar feministiska grupper. Sedan frågar Lindholm vart feminismen försvann.
Petter Sandelin debuterar med kortromanen Skott, en berättelse från fortsättningskrigets ställningskrig som lyfter fram intima dimensioner av fronttillvaron. Det handlar om kärlek mellan två män, förbjuden och samtidigt oavvisligt nära. Känslan skapar lugn och en vilande närvaro mitt i kriget – skogen är närmare än våldet.
Nya sätt att bilda familj är idag möjliga men kräver mod och envetenhet. I Hur man möter en mamma beskriver Kaj Korkea-aho ett manligt pars mödosamma projekt att bli pappor genom medföräldraskap. De träffar 26 kvinnor innan de hittar den rätta. Det är ögonöppnande läsning: ack om alla blivande föräldrar kunde resonera så grundligt kring föräldraskap.
Om uppväxt och barndom skriver Philip Teir i romanen Eftermiddag i augusti. I centrum står Jakob och Robert, tolv år gamla, på den tröskel mellan barndom och pubertet där en människa möjligen är som friast. Romanen utspelar sig i Vasa under tidigt 1990-tal. Teir har tidigare skildrat barn med känslighet och klarsyn.
I Milja Sarkolas Min psykiater är berättaren en dramatiker som drabbats av depression. I sitt tvivel på sig själv och på konstens uppdrag och påverkningsmöjligheter dras hon in i fantasier om psykiaterns bildade liv, där konst konsumeras utan att livets kärna ruckas. Texten är tät och lätt, kalejdoskopisk och skarp.
Varmt välkomna!